Jak zdać – porady

JAK ZDAĆ?
(przydatne wskazówki)

1. Wybór motocykla
Zapisując się na egzamin, wybierz motocykl łatwiejszy w prowadzeniu. W przypadku egzaminów prowadzonych w Warszawie będzie to Yamaha Mt-07.

2. Wprowadzenie i wyprowadzenie z garażu
Ustaw motocykl w stanowisku tak, jak jest pokazane na poniższym obrazku. Dzięki temu wystarczy jedna zmiana kierunku jazdy, a nie trzy.

JZ1

3. Ósemka
Poproś egzaminatora o rozgrzanie motocykla przed jazdą.

Przed każdym ruszeniem na placu manewrowym upewnij się o możliwości jazdy. Gdy tylko ruszysz, złap motocykl nogami, dociąż podnóżki, ugnij ręce w łokciach i rozluźnij je. Najłatwiej przejechać przez ósemkę na pierwszym biegu bez gazu, motocykl jedzie wtedy od 11 km/h do 13 km/h. Jedzie on na tyle szybko i stabilnie, że możesz używać przeciwskrętu. Skręcając, staraj się nie doprowadzać do tego, żeby motocykl jechał na ograniczniku kierownicy.

Wjedź w ósemkę szeroko w prawo, nie ścinaj na pierwszy pachołek. Jedź jak najszerzej, korzystając z całej szerokości ósemki (tzw. balonowa ósemka). Dzięki temu będziesz miał więcej miejsca na skręt. Spójrz, jak wygląda tor jazdy na pierwszym i drugim obrazku.

JZ2 JZ3

Skręcając, bardzo mocno dociąż zewnętrzny podnóżek. Możesz też wychylić górę ciała na zewnątrz. W ten sposób zrobisz przeciwwagę do danego skrętu, co zapobiegnie przewróceniu się motocykla na stronę, w którą skręcasz. Jadąc dookoła pachołka, patrz za siebie, czyli tam gdzie masz pojechać. Motocykl jedzie tam, gdzie się patrzysz!

4. Wolny slalom
Upewnij się o możliwości jazdy.

Wjedź na slalom szeroko od pierwszego zewnętrznego pachołka. Wjeżdżając w bramkę numer 1, kieruj wzrok na bramkę numer 3. Przejeżdżając przez bramkę numer 3, kieruj wzrok na bramkę numer 5. Staraj się nie skręcać kierownicą, tylko skręcać, naciskając na wewnętrzny podnóżek, co powoduje skręt motocykla w kierunku nacisku. Na obrazku zobaczysz, w których momentach należy naciskać na podnóżek (czarna kropka). Przechodź z nacisku w nacisk, dopóki nie wyjedziesz ze slalomu.

JZ4

5. Szybki slalom
Rusz z prawej nogi, lewą nogę ustaw pod dźwignią zmiany biegów, żebyś mógł szybciej wrzucić drugi bieg. Rozpędź motocykl, ustabilizuj prędkość przed wjazdem w bramkę. Patrz daleko przed siebie. Chodzi o to, żebyś patrzył na drogę za pachołkiem, a nie na pachołek.

Wjedź w bramkę wjazdową pod kątem tak, aby pierwszy pachołek minąć po prostej. Dojeżdżając do pachołka, już zacznij skręcać, by szeroko i odpowiednio wcześnie ominąć kolejny. Skręcaj, używając przeciwskrętu.

Ważne!
Nie staraj się kontrolować prędkości, od tego jest egzaminator! Wystarczy, że na jednym przejeździe będziesz miał dobrą prędkość.
JZ5

6. Omijanie przeszkody
Wjedź w bramkę wjazdową pod kątem tak, aby ominąć przeszkodę praktycznie po prostej, na jej wysokości skręć w bramkę wyjazdową. Przeszkodę omijamy raz z prawej, raz z lewej strony.

Ważne!
Prędkość 50 km/h jest to prędkość najazdowa. Odejmij gaz po przejeździe przez bramkę, dzięki temu łatwiej skręcisz. Tak naprawdę jest to bardzo prosty manewr, wystarczy raz użyć przeciwskrętu, mijając przeszkodę.

7. Ruszanie na wzniesieniu
Sam decydujesz o tym, z którego hamulca będziesz ruszał. Na wzniesieniu nie wolno Ci puścić sprzęgła! Przejedź na półsprzęgle przez całe wzniesienie, nawet podczas zjazdu!

8. Hamowanie awaryjne
Motocykl jest wyposażony w system ABS, który działa tylko wtedy, gdy silnik jest włączony. Najpierw wciśnij sprzęgło, a dopiero później dwa hamulce, żeby motocykl nie zgasł. Pamiętaj o odpowiedniej pozycji podczas hamowania: zwiększony dosiad, luźne ręce, proste plecy, wzrok przed siebie. Zdejmij nogi z podnóżków dopiero po zatrzymaniu motocykla.

Mam nadzieje, że trochę pomogłem.

Powodzenia na egzaminie
Ireneusz Mączyński