Jak wybrać dobrą szkolę motocyklową?
Chcąc zapisać się na prawo jazdy, stajesz przed trudnym wyborem, gdyż na rynku istnieje wiele szkół oferujących kursy prawa jazdy kat. A. Prawie w każdej ofercie możesz przeczytać o wysokiej zdawalności czy najlepszych instruktorach. Jaką szkołę wybrać?
Przy wyborze szkoły większość osób kieruje się przede wszystkim ceną, odległością ośrodka od domu lub pracy, a także opiniami znajomych bądź opiniami zamieszczonymi w internecie.
Oczywiście kwestia ceny jest istotna, ale kierowanie się nią przy wyborze szkoły to błąd. Należy pamiętać o tym, że jeżeli kurs będzie zbyt tani w stosunku do innych, można spodziewać się wadliwego sprzętu, długich terminów oczekiwania i zajęć przeprowadzanych na zasadzie „wypożyczalni motocykli”: dostaniesz motocykl i przez 20 godzin będziesz kręcił ósemki. Dlatego gdy trafisz na wyjątkową promocję, powinna zapalić Ci się czerwona lampka. Koszt szkolenia nie może być zbyt niski, gdyż zawierają się w nim m.in. koszty paliwa i czas instruktora.
Lokalizacja szkoły również jest ważna, jednak zamiast zwracać uwagę na odległość ośrodka od domu, sprawdź, czy szkoła jest zlokalizowana blisko ośrodka egzaminowania. Jeśli tak, to znaczy, że instruktorzy będą jeździli z Tobą po trasach egzaminacyjnych.
Poleganie na opiniach znajomych lub informacjach zamieszczonych w internecie zazwyczaj się sprawdza. Warto jednak zweryfikować, czy opinie są aktualne. Pamiętaj, że dużo mogło się zmienić od czasu, kiedy Twoi znajomi uczęszczali na kurs prawa jazdy. Mogli zmienić się instruktorzy, plac manewrowy, a sprzęt mógł się już zużyć i obecnie nadaje się tylko na złom. Zdarza się, że właściciele szkół motocyklowych, którzy mają duży przerób, osiedli na laurach i nie inwestują w sprzęt, plac czy kadrę.
Na co należy więc zwracać szczególną uwagę przy wyborze szkoły? Najważniejsze kwestie to infrastruktura, kadra i tabor.
Po pierwsze, dokładnie zapoznaj się z ofertą danej szkoły. Jeżeli szkolenia na kat. A są tylko dodatkiem, a szkoła zajmuje się głównie szkoleniem kierowców samochodów, ciężarówek i pojazdów z przyczepą, to znaczy, że na placu będziesz omijał właśnie takie przeszkody. Plac manewrowy powinien spełniać wymogi przewidziane przepisami prawa. Najlepiej przejedź się na miejsce i zobacz, czy szkoła dysponuje dużym, bezpiecznym, komfortowym, wyłączonym z ruchu placem manewrowym o dobrej, przyczepnej nawierzchni. Musi on być na tyle duży, żebyś miał jakiś bufor bezpieczeństwa, kiedy, ucząc się, popełnisz błąd. Gdy na przykład za mocno dodasz gaz, musisz mieć miejsce, żeby w razie czego bezpiecznie się zatrzymać, nie wpaść w siatkę, na innego kursanta lub nie uderzyć w samochód. Sprawdź również, czy plac manewrowy nie jest zbytnio oddalony od siedziby szkoły.
Po drugie, zasięgnij opinii na temat kadry. Dobry ośrodek to taki, który zatrudnia wykwalifikowanych i doświadczonych instruktorów. Ważne jest także to, żeby mieli oni odpowiednie podejście pedagogiczne i cieszyli się dobrą opinią w środowisku. Istotne cechy charakteru dobrego instruktora to dokładność, tolerancyjność, otwartość, cierpliwość, komunikatywność i opanowanie. Powinien on dobrze radzić sobie w sytuacjach stresujących, mieć dobry refleks, umieć szybko wychwytywać błędy i wiedzieć, jak je skorygować. Poza posiadaniem wiedzy powinien umieć ją przekazać. Warto dowiedzieć się, czy dany instruktor cały czas podnosi swoje umiejętności, czy jest czynnym motocyklistą i podchodzi do swojej pracy z pasją. Zwróć też uwagę na to, czy nie załatwia własnych spraw w trakcie nauki jazdy.
Po trzecie, dowiedz się, jakim taborem dysponuje szkoła. Tak jak w przypadku placu manewrowego, najlepiej przyjedź na miejsce i zobacz motocykle na własne oczy. Sprzęt musi spełniać kryteria egzaminacyjne i być w pełni sprawny. Powinien mieć odpowiednie ogumienie i tzw. gmole, czyli orurowanie ochronne z homologacją (ważne, by nie były to „samoróbki”, gdyż w razie upadku mogą uszkodzić Twoje ciało). Szkoła powinna posiadać co najmniej kilka motocykli egzaminacyjnych, żebyś w razie awarii któregoś z nich mógł poćwiczyć przed egzaminem na innym i nie musiał „na gwałt” szukać innego OSK.
Chodzi o to, żeby uniknąć takiej sytuacji: płacisz za kurs nauki jazdy w teoretycznie dobrej szkole, przychodzisz na zajęcia praktyczne i widzisz niewielki, słabo oświetlony, dziurawy plac pokryty piachem lub porośnięty trawą, dostajesz motocykl bez sprawnego oświetlenia, z łysymi oponami, rzygający olejem, a na dodatek instruktor prowadzący zajęcia nie uczy Cię niczego lub nie umie przekazać swojej wiedzy.
Tak naprawdę jazdy na motocyklu uczysz się przez całe życie. Dlatego potrzebujesz kogoś, kto dobrze poprowadzi Cię od podstaw, pokaże Ci nie tylko jak zdać egzamin, ale także jak jeździć bezpiecznie, zgodnie ze sztuką kierowania motocyklem i jak przeżyć na polskich drogach. Zdobycie uprawnień to dopiero początek twojej motocyklowej drogi.
Dlatego bardzo ważny jest wybór dobrej szkoły, która nie wypuści Cię na ulicę bez elementarnych podstaw.
Ireneusz Mączyński
Jak się zabrać do prawka – Moto RAG
[…] wydasz na jazdy doszkalające i kolejne egzaminy (180 pln za egzamin) – polecam fajny artykuł o tym jak wybierać […]